PEMERIKSAAN KENDERAAN SECARA BERKALA
Sempena musim perayaan yang bakal tiba dan pasti ramai yang akan berjalan jauh memandu kenderaan untuk pulang ke kampung. Sebelum berjalan jauh kita hendaklah memastikan kenderaan yang bakal kita pandu itu berada dalam keadaan baik supaya dapat mencegah dari perkara yang tak diingini. Antara caranya ialah dengan menghantar servis ke bengkel dan satu lagi cara adalah dengan membuat pemeriksaan secara berkala. Di bawah ni adalah tujuannya yang aku copy artikel dari akhbar Berita Harian bertarikh 28 Julai 2012.
A- Keselamatan
Menjalani pemeriksaan kenderaan sekurang-kurangnya dua kali setahun.
B- Penjimatan kos
Kenalpasti kerosakan mekanikal yang kecil sebelum menjadi lebih serius dan menelan kos pembaikian yang tinggi.
C- Penjimatan petrol
Pemerikssaan keattass penggeluaran asap, dapat pastikan enjin berada dittahap effisyen bagi mengurangkan pembaziran bahan bakar.
D- Keyakian pemandu
Tingkatkan keyakinan pemandu dengan mengetahui kenderaan berada dalam keadaan optimum dan selamat.
E- Alam sekitar
Pemeriksaan asap dapat pastikan kenderaan tak keluarkan asap yang mencemarkan alam ssekitar.
F- Kesahihan
Dapat pasikan kesahihan identiti kenderaan sah dari segi uundang-uundang dan patuhi Akta Pengangkutan Jalan 1987, melindungi dari membeli kenderaan bermasalah seperti kenderaan potong sambung atau curi.
Pemeriksaan 10 peringkat PUSPAKOM:
1- Identiti Kenderaan
Untuk mengesahkan nombor casis dan nombor enjin pada kenderaan adalah sama seperti pada kad pendaftaran kenderaan. Dapat mengesan sama ada terdapat ggangguan pada kedua-dua nombor.
2- Pemeriksaan Bahagian Atas Kensderaan.
Untuk pastikan fizikal sebuah kenderaan berkeadaan baik. Antara yang diperiksa adalah keadaan tayar, cermin, pengelap cermin, pintu, tali pinggang keledar dan lain-lain.
3- Ujian Asap
Ketahui tahap karbon monoksida (CO) dan hidrokarbon (HC) yyang dikeluarkan oleh kenderaan enjin petrol, sama ada melebihi kadar yang dibenarkan.
4- Ujian Gelincir Sisi
Roda perlu dijajar untuk pastikan ianya bergerak dalam keadaan tegak atau sebaliknya.
5- Ujian Suspensi
Unttuk melihat keberkesanan sistem suspensi pada gandar.
6- Ujian Brek
Menguji sistem brek termasuk brek tangan. Ujian ini menguji kecekapan dan keseimbangan sistem brek pada setiap gandar.
7- Ujian Lampu Puncak
Ujian tahap cahaya lampu puncak ini dapat elakkan kekeliruan kepada pemandu lain terutamanya dalam cuaca buruk dan gelap.
8- Ujian Meter Laju
Unttuk mengehadkan ha laju sebenar kenderaan adalah sama berbanding had laju yang ditunjukkan pada meter laju kenderaan.
9- Ujian Bawah Kenderaan
Pemeriksaan bawah kenderaan seperti lantai, paip ekzos, paip bendalir brek, dan kerangka casis serta sambungan lain.
10- Ujian Ketelusan Cermin
Untuk mengukur tahap ketelusan cahaya pada cermin kenderaan mengikut tahap ketelusan yang ditetapkan pihak berkuasa
Berhati-hati di jalanraya. Selamat Pulang dan Selamat Kembali...
A- Keselamatan
Menjalani pemeriksaan kenderaan sekurang-kurangnya dua kali setahun.
B- Penjimatan kos
Kenalpasti kerosakan mekanikal yang kecil sebelum menjadi lebih serius dan menelan kos pembaikian yang tinggi.
C- Penjimatan petrol
Pemerikssaan keattass penggeluaran asap, dapat pastikan enjin berada dittahap effisyen bagi mengurangkan pembaziran bahan bakar.
D- Keyakian pemandu
Tingkatkan keyakinan pemandu dengan mengetahui kenderaan berada dalam keadaan optimum dan selamat.
E- Alam sekitar
Pemeriksaan asap dapat pastikan kenderaan tak keluarkan asap yang mencemarkan alam ssekitar.
F- Kesahihan
Dapat pasikan kesahihan identiti kenderaan sah dari segi uundang-uundang dan patuhi Akta Pengangkutan Jalan 1987, melindungi dari membeli kenderaan bermasalah seperti kenderaan potong sambung atau curi.
Pemeriksaan 10 peringkat PUSPAKOM:
1- Identiti Kenderaan
Untuk mengesahkan nombor casis dan nombor enjin pada kenderaan adalah sama seperti pada kad pendaftaran kenderaan. Dapat mengesan sama ada terdapat ggangguan pada kedua-dua nombor.
2- Pemeriksaan Bahagian Atas Kensderaan.
Untuk pastikan fizikal sebuah kenderaan berkeadaan baik. Antara yang diperiksa adalah keadaan tayar, cermin, pengelap cermin, pintu, tali pinggang keledar dan lain-lain.
3- Ujian Asap
Ketahui tahap karbon monoksida (CO) dan hidrokarbon (HC) yyang dikeluarkan oleh kenderaan enjin petrol, sama ada melebihi kadar yang dibenarkan.
4- Ujian Gelincir Sisi
Roda perlu dijajar untuk pastikan ianya bergerak dalam keadaan tegak atau sebaliknya.
5- Ujian Suspensi
Unttuk melihat keberkesanan sistem suspensi pada gandar.
6- Ujian Brek
Menguji sistem brek termasuk brek tangan. Ujian ini menguji kecekapan dan keseimbangan sistem brek pada setiap gandar.
7- Ujian Lampu Puncak
Ujian tahap cahaya lampu puncak ini dapat elakkan kekeliruan kepada pemandu lain terutamanya dalam cuaca buruk dan gelap.
8- Ujian Meter Laju
Unttuk mengehadkan ha laju sebenar kenderaan adalah sama berbanding had laju yang ditunjukkan pada meter laju kenderaan.
9- Ujian Bawah Kenderaan
Pemeriksaan bawah kenderaan seperti lantai, paip ekzos, paip bendalir brek, dan kerangka casis serta sambungan lain.
10- Ujian Ketelusan Cermin
Untuk mengukur tahap ketelusan cahaya pada cermin kenderaan mengikut tahap ketelusan yang ditetapkan pihak berkuasa
Berhati-hati di jalanraya. Selamat Pulang dan Selamat Kembali...
Comments
Post a Comment